سرپرسى سايكس ( مترجم : سيد محمد تقى فخر داعى گيلانى )

326

تاريخ ايران ( فارسى )

سفيدپوست به نجات آن اقدام نمود و افغانها را عقب راند . محمود از اين شكست مأيوس شد و مصمم گشت بقندهار مراجعت كند به شرطى كه خراسان و كرمان بحكومت مستقل او تسليم شود و با يك شاهزاده خانم ايرانى ازدواج نموده و بالاخره معادل 100 هزار ليره به او تسليم گردد . ايرانيان اين شروط را قبول نكردند و محمود كه اميد هرگونه حمله‌اى را در حال حاضر از دست داده بود مشغول غارت آن نواحى شده و براى سپاهيان خود آذوقه و خواروبار تهيه مينمود . ايرانيان ترسو و جنون حتى به او فرصت چنين كارى را دادند در صورتى كه ميتوانستند نيروهاى كوچك او را مغلوب ساخته و مانع عمليات او در جمع‌آورى خواربار گردند . محمود پس از آنكه قصبات پر نعمت و حاصلخيز اطراف اصفهان را خراب نمود و ساكنين آن نواحى را بپايتخت راند ، مجددا بيكى از پلهاى زاينده‌رود حمله كرد و در اين بار پادگان گرجى آن مأيوسانه جنگيده و در آب غرق شدند . پس از آن افغانها منظما شهر را محاصره نمودند . امان الله خان نيز قافلهء خواربار را كه از لارستان و بختيارى فرستاده شده بود سر راه گرفته و مانع شد « 1 » . سكنهء پهلوان بن اصفهان در چنين موقعى فقط يك شعاع ضعيف جبن و بزدلى خالص ايرانيان را كمى تسكين ميدهد ، بن اصفهان كه قصبه‌اى در ده ميلى پايتخت بود از تسليم امتناع نمود و علاوه بر آن ساكنينش كار ديگرى نيز كردند . توضيح آنكه وقتىكه امان الله خان در حالى كه قافلهء لارستان را زده و با اموال آنان در حال بىنظمى مراجعت مينمود اهالى اين قصبه بر سر او تاختند . محمود براى امان الله خان كمك فرستاد ولى دهقانان پيروزى كاملى بر آنها حاصل نمودند و عدهء بسيارى از سپاهيان دشمن را بقتل رسانيدند و يك برادر و يك عمو و دو پسر عم محمود را اسير گرفتند . پيشواى افغانى بمحض شنيدن اين هائله نماينده‌اى را پيش

--> ( 1 ) - ملكم ميگويد كه بن اصفهان در سه ميلى پايتخت واقع شده ولى « اسقف ستيل‌مان » كه در اين موضوع تحقيق و رسيدگى نموده به من اطلاع داد كه آن قصبه يكى از دهات معروف « سه ده » است و در ده ميلى شمال غربى اصفهان واقع شده رئيس اين دهات موسوم به وارنوس فدران است كه عوام بن اصفهان ميگويد ( مؤلف )